Friday, September 24, 2010

Cinta??part 1

wah, topik yang sume orang pun rasenye pernah alami..Bestnya kan kalau jatuh cinta? Indahnya dunia, dulu hitam kelabu, sekarang dah warna-warni.. ;-)  haha..jiwang je ayat..
Cinta tu meluas maksudnya..tapi mungkin disini, bia kecikkan ckit scopenye..jadikla cinta antra 2 insan.. kaum hawa & kaum adam..

Anda pernah jatuh cinta? saye pernah..
Anda pernah bercinta? saye pernah..
Anda pernah putus cinta? saye juga pernah..
Anda pernah memutuskan cinta? ops! saye juga pernah..

Bila sy taip, baru sy nampak sndri, yg Allah dah bagi sy rase sume tu sebenarnye. mase bercinta & jatuh cinta:: indahnye dunia~ mase putus cinta & memutuskan cinta- macam hell rasenye..what goes around,comes around, tak selamanya kite merasa bahagia, dan tak selamanya kita merasa derita..Allah tu Maha Adil.. ye kan?

Apa yg menarik untuk sy kongsikan hal cinta ni takdelah banyak, sebab pengalaman sy sndri dalam hal ni tak la banyak,cuma mungkin mase yang lame,bole diambil iktibar untuk diri sndri dalam menghitung kebahagiaan d mase depan..

Lepas putus cinta,sy agak lama jadi seorg yg frustrated, muram,muka yg sgt dasyat..hahaaa..yelah..kunun2 org ditiggalkan..yang meninggalkan bhgia dgn org barunye, sedangkan aku, still menangis dlm bilik air wpun dh Setahun bnde tu berlalu..sy sedar bnda tu jadi stahun dalam sbb sy  x redha ape yg jadi, tak percaya & tak membuka hati pun untuk sesape pun...wpun pd luarannye org nmpak mcm dh okey aje,dalam ati, tuhan aje yg tau..Bila terfikir2 balik,,kesedihan tu memberi 1 semangat  untuk fokus pd study.takde bnde lain nak fikir, melainkan study... mungkin, rasenye yg rugi hanyelah air mate je kut.. 

selepas 2tahun berlalu, sy realize yang sy didatangi jejaka2 yang jauh lebih baik daripada dia..macam2 ade, yang hensem, yang tak hensem, yang mate coklat, yang tinggi, yang kurang tiggi, yang gelap, yg cerah & yg paling penting mereka2 ni lebih baik budi pekerti dan pegangan agamanye..

Dulu, mase zaman budak2, biaselah kn,nak tengok org2 nsem aje..yang tak nsem, sebelah mate pun tak pandang,hampeh~(macam lawa sangat) haha..tapi bila dh masuk usia2 yang makin matang + penah rase disakiti, & buat penilaian atas kehidupan..rupa tu hanya lah luaran,dimana,bonuslah kalau Allah bagi rupa paras yg menarik, tapi bagi sy, hati yang ikhlas & jujur & setia itu yang lebih penting..sbb tu agaknye, ramai saje gadis2 yg jelita, tapi pasanganye?? oh..tapi, klo lelaki,susah ckit yg maukan pasangannye yg mukanya ehem2, kurang lawa...ye tak??apepun, tepuk dada, tanya hati..ape yg anda cari dalam kehidupan..
glamor dpt psgn nsem/cntik? atau kebahgiaan dan keserasian? saye pilih no.2 sbb kebahagiaan yang sy cari dalam kehidupan sy. 

Untuk mwncari kebahgiaan yang hakiki,sesungguhnya, mencintai yang Maha Esa akan lebih mendatangkn ketenangan di dalam jiwa drpd kte lebih menyayangi manusia,sebab Allah sentiase ade dgn kte walaubagaimanapun keadaan kte, tetapi manusia akn berubah...Allah telah menjanjikan, "orang-orang yang baik, jodohny adalah dgn orang yang baik..dan orang yang jahat, adalah untuk orang yang jahat"..

Seseungguhnya, sy takdelah baik mana, sentiasa cuba untuk memperbetulkan diri, mengharapkan seseorang untuk membimbing sy spy ke jalan-Nya..dan Jauhkanlah dari bertemu lagi dengan insan yang hanya mempermainkan, menperlekehkan hati & perasaan seorang wanita.. 


itu saje nukilan sy yg merepek tentang cinta utk 1st part..manelaa tau nanti nak cte sal kawin ke pulak, bole tulis cinta untuk 2nd part punya..hahaa 


yang baik dtg dr Allah, yang buruk itu dr kelemahan sy sndri,


Sekian,

Hingga ketemu lagi yaa..chaoo~

shyda-02;19 am 25092010

2 comments: